söndag 12 december 2010

melodierna

min lägenhet är en busshållplats och jag har väntat här alldeles för länge. igår drack jag julmust ur vinglas när vinet var slut. hemma hos stina vara fem personer till varav fyra av dem var främlingar för mig. de var äldre och gladare och hade inga problem med att återberätta anekdoter från sina värdelösa samboliv och säga att de sagt saker som "blanda inte in mig i vårt förhållande".

när jag gick hem var det mörkt och det var kallt och det var snö på backen och stjärnor på himlen och jag gick om ett ungt par som långsamt slingrade sig hemåt med kyssar och kramar och viskande röster om att det bara är vi två och ingen ska någonsin bryta oss isär.

hemma var det tomt och stilla och jag hade inte diskat müsliskålen från frukost. jag la mig raklång uppe på täcket och funderade funderade funderade på saker som: det var fel att flytta från stockholm bara för att det tog slut. det var fel att flytta tillbaka östersund. det var fel att skaffa ett gymkort och sedan aldrig använda det. det var fel att säga att jag hellre äter pastabuffé än vanligt julbord på julafton. det var fel att kalla syrrans kille för "skotermongo". det var fel att inte vilja följa med till maldiverna över nyår. det var fel att köpa billiga värmeljus, lågan syns ju knappt.

sedan somnade jag med kläderna på och vaknade med kläderna på och tog av mig kläderna och somnade igen. när jag vaknade var det ljust ute och melodierna från stinas stereo ekade fortfarande i huvudet.